نگاهی بر متافیزیک توصیفی استراوسن
نویسنده
چکیده مقاله:
مقالۀ حاضر از سه بخش اصلی تشکیل شده است . بخش اول با پرسشی آغازمی شود که کل ساختار این مقاله ، بر آن بنا شده است . پرسش این است کهبه نظر می رسد .« ؟ آیا متافیزیک توصیفی استراوسن یک آموزه است یا نه »برخی از مشکلات دربار ة فهم صحیح متافیزیک توصیفی و چگونگی ارتباط آنبا متافیزیک اصلاح گرا هنگامی به وجود می آید که متافیزیک توصیفی همچونیک آموزه در نظر گرفته شود.چگونه » تحقیق دربار ة این مطلب، با این پرسش ادامه می یابد کهمتافیزیک توصیفی به توصیف ساختارهای مفهومی کلی ما و پیوند میان آنهادر بخش دوم توضیح داده می شود که است راوسن از طریق تحلیل .«؟ م یپردازدزبانی پیوند گرا به توصیف ا ین ساختارها می پردازد. بنابراین، با مشخص شدنماهیت رویکرد تحلیلی استراوسن و ترسیم ارتباط آن با این پرسش کهای ن ا دعا ی مقاله ب ی شتر تا یی د ،« ؟ چگونه تحلیل مقتضی متافیزیک است »متافیزیک توصیفی یک آموزه نیست، بلکه رویکردی است تحلیلی » م یگردد که.« نسبت به مسائل و آموزه های متافیزیکی مطرح شده در هر برهه و جامعهدر بخش سوم، که هدف اصلی آن جمع بندی مطالب و اثبات مدعا است،به برخی پرسش ها و ابهاماتی اشاره می شود که می توانند موجب خلل دراگر متافیزیک توصیفی » ادعای ما باشند . مهمترین آنها این پرسش است کهیک آموزه نیست، پس دلیل استراوسن برای تحقیق در عناصر ساختاری وبا پاسخ به این پرسش، ادعای مطرح شده « ؟ ارتباط متقابل میان آنها چیستدر مقاله نیز تکمیل می گردد.
منابع مشابه
نگاهی توصیفی ـ تحلیلی به ویژگیهای زبانی کتاب رتبه الحیات بر پایۀ نظریۀ واکنش کلامی
خواجه یوسف همدانی از مشایخ نسبتاً گمنام عرفان در قرنهای پنجم و ششم هجری است و تنها اثر باقیمانده از وی کتاب رتبه الحیات است. خواجه یوسف، این کتاب را بر پایۀ پرسش و پاسخ تنظیم کرده است. وی در این کتاب پس از طرح پرسشهایی از مخاطبی فرضی، با زبانی ساده، بر اساس آموزههای عرفانی، به پاسخگویی میپردازد. متن این کتاب، به شعر بسیار نزدیک شده است. بیتردید علاوه بر عنصر عاطفه که در آن بهوضوح قا...
متن کاملپارادوکس تعیین حد
متافیزیک توصیفی استراوسن، همانند رئالیسم تجربی کانت، با توصیف ساختار واقعی اندیشه ما از جهان، به تعیین محدودیتهای شناخت تجربی ما از جهان میپردازد. در این صورت، ایدئالیسم استعلایی کانت همچون آموزه نا منسجمی میماند که گرویدن به آن به معنای باز گشت مجدد به شکاکیتی است که فلسفه انتقادی خواهان حل آن بود. مطابق نظر استراوسن، کافی است فقط درباره حد، فکر کنیم و نه اینکه همانند آموزه ایدئالیسم است...
متن کاملارسطو و موضوع متافیزیک
بنا بر برخی تفاسیر، متافیزیک ارسطو اثری منسجم و یکپارچه نیست و موضوع واحدی را دنبال نمیکند؛ به عبارت دیگر، در هر دو یا سه کتاب، یک موضوع به عنوان موضوع متافیزیک معرفی میشود؛ مثلاً ارسطو در کتاب چهارم، از تعبیر بدیع «موجود بما هو موجود» و در کتاب هفتم از «اوسیا» به عنوان موضوع این دانش یاد میکند. در این مقاله سعی بر این است که منظور ارسطو را از این تعابیر و نیز ارتباط آنها را با یکدیگر و نیز ...
متن کاملنگاه شاعرانه پایان متافیزیک
عنوان این مقاله برداشتی است از اندیشه ی مارتین هیدگر[1] که معتقد بود تنها "نگاه شاعرانه" به "هستی" قادر است بشر امروز را که به شدت درگیر تکنولوژی غربی شده و به عبارتی به اسارت آن چه خود ساخته است در آمده، از بی جهانی، خود بیگانگی[2] و بی هدفی نجات دهد. از سوی دیگر هیدگر رویکرد متافیزیکی انسان در دوران مدرن را مانع حضور و ظهور "حقیقت" و "هستی" می داند ، و معتقد است تنها به واسطه ی بازگشت به زبان...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 3 شماره 210
صفحات 93- 117
تاریخ انتشار 2009-08-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023